HOBITTERNE TIL FOLKEMØDE PÅ BORNHOLM

IMG_5427
Lørdag strålede solen fra en høj blå himmel allerede fra morgenstunden på Bornholm, da vi drog tidligt hjemmefra sommerhuset med næsen mod Folkemødet i Allinge.

Humøret var godt og forventningsfuldt – vi havde noget på hjerte. Og vi glædede os til at indvie folk i vores budskab:

• Hvad er hydrocephalus?
  • Hvordan er det at leve med hydrocephalus?
  • Og hvad kan man gøre for at hjælpe os? Vi skal bl.a. have 100 bidrag ind a 200kr for at blive godkendt hos SKAT.

I løbet af dagen møder vi mange mange mennesker. Langt de fleste har aldrig hørt om hydrocephalus – et par stykker kunne dog huske en legekammerats storesøster, der havde vand i hovedet fra en fjern fortid. En enkelt fortalte, at hendes far havde fået en shunt som 80 årig, men hun havde ikke hørt om hydrocephalus alligevel.

Alle er faktisk interesserede i at høre vores historie, og vi fortæller fra hjertet, og det er tydeligt, at vi rører mange mennesker.

I løbet af dagen får vi mange økonomiske bidrag til foreningen fra folk, der gerne vil hjælpe. Det er mange forskellige slags mennesker, der bidrager. Vi havde måske forestillet os, at det mest af alt ville være de økonomisk velfunderede, der ville have overskud og mulighed for at donere. Men ligeså mange unge studerende er interesserede i at donere 200 kr til vores forening. Det er faktisk ret rørende.

Flere nævner, at de finder det langt mere relevant at donere penge til vores lille forening fremfor til en af de store foreninger, hvor et bidrag på 200kr måske ikke gør den store forskel fra eller til. Men i vores forening gør det en verden til forskel.

FullSizeRender

Hen ad eftermiddagen falder jeg i snak med fire unge mænd fra Forbrugerrådet TÆNK. De er meget interesserede og spørger ind til sygdomsforløb, behandling og livskvalitet. Og hver donerer de penge til foreningen. Vi har en lang og fin samtale, som faktisk rører os fem alle dybt ind i hjertet.

Ved siden af os falder Trine i snak med en kvinde, som egentlig blot var interesseret i en af vores vandflasker, som vi gik og delte ud (med vores eget banderole, der opfordrer til at donere). Trine fortæller lidt om hydrocephalus og nævner også, at vi begge har en 6 årig, der lider af sygdommen. I en sidebemærkning nævner hun, at min datter Vera er opereret 31 gange. -”Er det hende, der blev opereret på sin fødselsdag?” spørger kvinden. Og det viser sig, at hun har læst historien på Facebook om Vera, der blev opereret for 31. gang på sin 6 års fødselsdag. Tænk så bredt vi når ud. Vi er overvældede over, hvordan folk tager imod os og vores hjertesag.

Efter 12 timer til Folkemøde kører vi hjem til sommerhuset. Tavsheden i bilen er til at lægge mærke til. Vi er helt drænede efter at have været på en hel dag. Vi har været opsøgende, vi har talt fra hjertet og virkelig arbejdet hårdt for at skabe ringe i vandet og sprede vores budskab om vores lille fælles hjertebarn Hydrocephalusforeningen.

Vi blev mindet om, at det er de små hobitter, der gør en forskel. Det er dem, der redder verden.
Vi er taknemmelige for at være en af hobitterne – vi gør en forskel.

Bedste hilsener Trine Navntoft & Lea Lykkegaard

IMG_5520

1 svar
  1. Majken Christensen
    Majken Christensen says:

Det er så skønt at læse at jeres tur til folkemødet er blevet modtaget så positivt. At så mange flere kender til hydrocephalus og har doneret et lille men for foreningen et afgørende beløb. Tak for den kæmpe indsats I lægger i arbejdet med at sprede budskabet om denne lidelse, I er top seje

Svar

Deltag i diskussionen
Skriv dit bidrag herunder!